Πραγματοποιήθηκε το απόγευμα της Δευτέρας 11 Απριλίου 2016 στα πλαίσια του Ελεύθερου Πανεπιστημίου της Ι.Μ. Κερκύρας το πέμπτο και τελευταίο μάθημα με θέμα «Γιατί άλυτο το πρόβλημα της παιδείας στην Ελλάδα σήμερα;». Ομιλητής ήταν ο κ. Χρήστος Γιανναράς, ομότιμος καθηγητής του Παντείου Πανεπιστημίου, λόγιος και συγγραφέας. Η αίθουσα ήταν κατάμεστη και έγινε και μία πολύ ενδιαφέρουσα συζήτηση με ερωτήματα που οι συμμετέχοντες απηύθυναν στον ομιλητή.
Ο κ. Γιανναράς τόνισε ότι το πρόβλημα της παιδείας σήμερα έγκειται στο γεγονός ότι η σχολική παιδεία δεν επαρκεί, με αποτέλεσμα τα παιδιά να πηγαίνουν φροντιστήριο, ενώ είναι συχνό το φαινόμενο βανδαλισμών τόσο στα σχολεία όσο και σε εκδρομές που κάνουν τα παιδιά. Ιδίως όμως στον σχολικό και πανεπιστημιακό χώρο η εικόνα των αιθουσών είναι συχνά αποκαρδιωτική.
Παράλληλα, οι υπουργοί παιδείας προσπαθούν να συνδέσουν τον εαυτό τους με μεταρρυθμίσεις χρηστικές, οι οποίες περιορίζονται στις αλλαγές του εξεταστικού συστήματος. Παραμένει εξάλλου αναλλοίωτη η νοοτροπία εναντίον της αξιολόγησης: δεν είναι αυτονόητο ότι στο σχολείο και στο πανεπιστήμιο υπάρχει ο εκπαιδευτικός που γνωρίζει περισσότερα και μεταδίδει γνώσεις σε όσους γνωρίζουν λιγότερα. Υπάρχει συνεχής αμφισβήτηση αυτής της θεώρησης.
Ο κ. Γιανναράς επεσήμανε την ανάγκη να τεθούν σαφείς στόχοι για την μόρφωση του ανθρώπου, για να γίνει η παιδεία ουσιαστική. Ο στόχος πρέπει να είναι η μετοχή, να προωθηθεί η δυναμική της κοινωνίας των σχέσεων, να μπορεί το παιδί και ο νέος να κοινωνικοποιείται όχι μαθαίνοντας ξερές γνώσεις μόνο, αλλά με το να μοιράζεται τη ζωή, να μετέχει στην κοινωνία των σχέσεων. Να διδάσκεται τρόπους και εμπειρίες που να καθιστούν τη συμμετοχή στο σχολείο και στο πανεπιστήμιο γιορτή, τόσο γνώσης όσο και συνάντησης με τους άλλους.
Σε επίπεδο γνώσης ο κ. Γιανναράς πρότεινε την εισαγωγή των αρχαίων ελληνικών στα δημοτικά σχολεία, με σύγχρονο τρόπο διδασκαλίας, την αλλαγή του τρόπου διδασκαλίας των Μαθηματικών ώστε να γίνει κατανοητό ότι τα Μαθηματικά είναι γλώσσα που εκφράζει λογική, αλλά και περιγράφει σχέσεις, την ανάγκη για ενίσχυση της επίγνωσης της ιστορικής συνείδησης του Ελληνισμού και τη διάσωση της ταυτότητάς του.
Ο κ. Γιανναράς χαρακτήρισε μείζον πολιτιστικό έγκλημα την καθιέρωση του μονοτονικού το 1982, διότι απέκοψε τα Ελληνόπουλα από τη γνώση σπουδαίων κειμένων και συγγραφέων, όχι μόνο της αρχαίας ελληνικής, αλλά και νεοελλήνων, όπως ο Παπαδιαμάντης, ο Ροΐδης, ο Βιζυηνός, ενώ τόνισε την ανάγκη να επανεντρυφήσουμε σε κείμενα και έργα της γενιάς του ’30, με έμφαση στον Θεοτοκά, τον Λορεντζάτο και τον Κόντογλου, για να ιχνηλατήσουμε στοιχεία της ταυτότητάς μας που μπορούν να μας βοηθήσουν στο να παραγάγουμε και πάλι πολιτισμό.
Τέλος, ο κ. Γιανναράς επεσήμανε ότι σήμερα είναι η ώρα της Εκκλησίας. Οι πολιτικοί έχουν αποτύχει και φαίνεται το έλλειμμα παιδείας που έχουν. Η Εκκλησία μπορεί να εμπνεύσει μέσα από ζωντανές ενορίες τη διδασκαλία της γλώσσας και της εκκλησιαστικής υμνογραφίας, αλλά, πρωτίστως, να ενεργοποιήσει τη δυνατότητα μέσα από γνήσιες σχέσεις αγάπης και ευχαριστία, να μετέχουν όλοι στη ζωή της κοινωνίας. Σε έναν δυναμικό εθελοντισμό. Στην θέα του άλλου ως προσώπου και στο μήνυμα της κοινωνίας με τον Χριστό.
Ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Κερκύρας, Παξών και Διαποντίων Νήσων κ. Νεκτάριος, αφού ευχαρίστησε τον κ. Γιανναρά, τόνισε ότι σήμερα η Εκκλησία μπορεί να προσφέρει στην παιδεία την έννοια του σεβασμού στο ανθρώπινο πρόσωπο. Να προβληματίσει την κοινωνία. Να διασώσει μέσα από τη λειτουργική και πνευματική της ζωή την ανάγκη ύπαρξης ταυτότητας, την οποία ο παγκοσμιοποιημένος τρόπος ζωής και ο ορθολογισμός του δυτικού πνεύματος έχει οδηγήσει σε περιθωριοποίηση, μαζοποιώντας τον άνθρωπο.
Επεσήμανε, τέλος, ότι για πέμπτη συνεχόμενη χρονιά η Εκκλησία της Κέρκυρας έδωσε μέσα από τον θεσμό του Ελεύθερου Πανεπιστημίου, τη δυνατότητα στους Κερκυραίους να συμπροβληματιστούν για ζητήματα αιχμής της σύγχρονης πραγματικότητας.
Χαιρετισμό στην εκδήλωση απηύθυνε εκ μέρους της Ενώσεως Χριστιανών Επιστημόνων ο Αντιπρόεδρος Αρχιμ. Σεραφείμ Λινοσπόρης.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου