Translate

Τρίτη 13 Δεκεμβρίου 2016

Ο ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΕΠΙΤΙΜΟΣ ΔΙΔΑΚΤΩΡ ΤΟΥ ΙΟΝΙΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ

Σε μία σεμνή τελετή που πραγματοποιήθηκε το απόγευμα της Δευτέρας 12 Δεκεμβρίου 2016 στην Κέρκυρα, στο κτήριο της Ιονίου Ακαδημίας, ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και Πάσης Ελλάδας κ. Ιερώνυμος αναγορεύτηκε επίτιμος διδάκτωρ του Ιονίου Πανεπιστημίου, του τμήματος Τεχνών, Ήχου και Εικόνας, σε αναγνώριση του έργου του για την έρευνα και την προβολή της βυζαντινής τέχνης, τη διάσωση της πολιτιστικής και εκκλησιαστικής κληρονομιάς, την ψηφιοποίηση εκκλησιαστικών αρχείων, καθώς και την οργάνωση εργαστηρίων αγιογραφίας κατά τα πρότυπα των Καλών Τεχνών της Σχολής Αγιογραφίας που οργάνωσε ο ίδιος κατά το παρελθόν.
Ο πρύτανης του Ιονίου Πανεπιστημίου κ. Βασίλης Χρυσικόπουλος σε προσφώνησή του τόνισε ότι η ακαδημαϊκή κοινότητα τιμά τον Αρχιεπίσκοπο Ιερώνυμο ως αναγνώριση της αγάπης του για τα μνημεία και την τέχνη, για την επιστημονική του κατάρτιση και έρευνα, αλλά και για το ότι η ζωή του αποτελεί υπόδειγμα συνέπειας λόγων και έργων, προσήλωσης στις αξίες του Ελληνισμού και της Ορθοδοξίας, όπως επίσης και πραότητας και καλοσύνης για τον άνθρωπο και τις δυσκολίες του.
Ο πρόεδρος του τμήματος Τεχνών, Ήχου και Εικόνας κ. Ανδρέας Φλώρος διάβασε το ψήφισμα αναγόρευσης του Αρχιεπισκόπου σε επίτιμο διδάκτορα, ενώ ο αναπληρωτής πρόεδρος του Συμβουλίου του Ιδρύματος κ. Κανελλόπουλος παρουσίασε το έργο του Αρχιεπισκόπου και τόνισε ότι η κίνηση αναγόρευσής του σε επίτιμο διδάκτορα αποτελεί δείγμα του ανοίγματος του Πανεπιστημίου στην κοινωνία και την ίδια στιγμή πράξη που τιμά το Ιόνιο Πανεπιστήμιο, λόγω της πολυσχιδούς προσωπικότητας του Μακαριωτάτου.
Ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ. Ιερώνυμος, αφού ευχαρίστησε τον Πρύτανη και τα μέλη της ακαδημαϊκής κοινότητας για την τιμή στο πρόσωπό του, παρουσίασε μία μικρή πραγματεία σχετικά με τις επιδρομές των Νορμανδών στον ελλαδικό χώρο τα έτη 1147 και 1148 μ. Χ. στις οποίες αφού κατέλαβαν πρώτα την Κέρκυρα, στη συνέχεια προχώρησα στην Πελοπόννησο και έφτασαν μέχρι την Θήβα, η οποία ήταν τότε η διοικητική έδρα του θέματος της Ελλάδος στη Βυζαντινή Αυτοκρατορία. Παρουσίασε στοιχεία από την πολιορκία της Κερκύρας από τους Νορμανδούς, λαό που αφορμάται από τους Βίκινγκς και τους Βαράγγους, οι οποίοι είχαν αναλάβει μισθοφορικά την φρουρά της Κωνσταντινούπολης. Στη συνέχεια οι Νορμανδοί οι οποίο επεκτάθηκαν στη Γαλλία κατέλαβαν την Ιταλία και με έδρα το Παλέρμο οργάνωσαν επιδρομές στον ελλαδικό χώρο. Η Κέρκυρα έπεσε αμαχητί στα χέρια τους, κατόπιν ενός τεχνάσματος με το οποίο εξαπάτησαν τη φρουρά, αλλά ο αυτοκράτορας του Βυζαντίου Μανουήλ ο Α’ ο Κομνηνός οργάνωσε εκστρατεία ανακατάληψης της πόλης και του νησιού, η οποία στέφθηκε με επιτυχία. Μάλιστα ο ίδιος ο αυτοκράτορας ήταν επικεφαλής και πολέμησε με γενναιότητα σύμφωνα με τους ιστορικούς της εποχής. Η πολιορκία της Κέρκυρας από τους Βυζαντινούς με τη συνεργασία των Βενετών κράτησε τρεις μήνες.
Οι Νορμανδοί μετά την Κέρκυρα άλωσαν και την Θήβα, μεταφέροντας, εκτός των άλλων, και τις περίφημες υφάντριες της Θήβας στο Παλέρμο αναπτύσσοντας τη νηματουργία και την υφαντουργία στη Δύση. Εκδιώχθηκαν και πάλι από το στρατό του Μανουήλ Κομνηνού. Ωστόσο η παρουσία τους στον ελλαδικό χώρο αποτέλεσε προάγγελο της άλωσης της Κωνσταντινούπολης κατά την Δ’ Σταυροφορία το 1204.
Ο Μακαριώτατος έκλεισε την ομιλία του με την οποία συνέδεσε την Κέρκυρα με τον τόπο όπου διακόνησε, την Βοιωτία, επισημαίνοντας τον τρόπο με τον οποίο η ορθόδοξη παράδοση βλέπει τον πόλεμο. Η Ορθοδοξία, παρότι βλέπει με κατανόηση τον αμυντικό πόλεμο, εντούτοις δεν αποδέχεται τον θρησκευτικό πόλεμο, κάτι που δε συνέβαινε με τη ρωμαιοκαθολική Εκκλησία, στην οποία οι Πάπες της Ρώμης διάβαζαν συγχωρητικές ευχές για όσους συμμετείχαν στις σταυροφορίες. Για την Ορθοδοξία ο πόλεμος πρέπει να γίνεται μόνο όταν έχει αμυντικό χαρακτήρα και ουδέποτε με επιθετικό περιεχόμενο ή για α επιβληθεί η θρησκευτική πίστη. Και πάλι, οι ιεροί κανόνες επιβάλλουν επιτίμιο στέρησης θείας κοινωνίας επί τρία χρόνια για όσους σκοτώσουν σε πόλεμο, ακόμη κι αν δεν μπορούσαν να κάνουν αλλιώς. Η Ορθοδοξία, χωρίς να απομακρύνεται από τον ρεαλισμό, δεν απεμπολεί τη βασική τη αρχή που είναι ο σεβασμός στην ανθρώπινη ζωή.
Ο πρύτανης του Ιονίου Πανεπιστημίου επέδωσε στον Μακαριώτατο τα διάσημα της αναγόρευσης, ενώ ο Αρχιεπίσκοπος προσέφερε στον Πρύτανη ένα αντίγραφο του τετραβάγγελου του Επισκόπου Σαλώνων Ησαΐα ο οποίος έδωσε τη ζωή του στον αγώνα του 1821 για την απελευθέρωση της πατρίδας.
Τέλος, η Χορωδία του τμήματος Μουσικών Σπουδών έψαλε το απολυτίκιο του Αγίου Σπυρίδωνος και έκανε τον πολυχρονισμό του Αρχιεπισκόπου.
















Δεν υπάρχουν σχόλια: