Στον ιερό Προσκυνηματικό ναό του Αγίου Σπυρίδωνος Κερκύρας λειτούργησε και ομίλησε το πρωί της Κυριακής, o Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Κερκύρας, Παξών και Διαποντίων Νήσων κ. Νεκτάριος, παραμονή των Θεοφανείων, ενώ τέλεσε και τον Μέγα Αγιασμό των υδάτων εντός του ναού.
Στην ομιλία του προς τους πιστούς, ο Σεβασμιώτατος συνέδεσε δύο ισχυρές φωνές της Καινής Διαθήκης: τη φωνή του Αποστόλου Παύλου προς τον μαθητή του Τιμόθεο, όπως ακούσαμε στο Αποστολικό Ανάγνωσμα, και τη φωνή του Τιμίου Προδρόμου, την οποία διασώζει ο Ευαγγελιστής Μάρκος στο Ευαγγελικό Ανάγνωσμα της ημέρας.
Ο Απόστολος Παύλος, δέσμιος πλέον, οδηγείται στον μαρτυρικό του θάνατο, έχοντας όμως κηρύξει τον αληθινό Θεό στη Ρώμη. Σε μια κοινωνία όπου οι αυτοκράτορες πρόβαλαν τον εαυτό τους ως είδωλα, ο Παύλος τόλμησε να διακηρύξει την πίστη στον Χριστό, καταργώντας τα ψευδή είδωλα. Και παρόλο που πολλοί μετεστράφησαν και έγιναν Χριστιανοί, ο ίδιος έπρεπε να θανατωθεί.
Μέσα από τη φυλακή, γράφει στον μαθητή του, τον Τιμόθεο, ο οποίος τότε βρισκόταν στην Έφεσο:
Παιδί μου, ήρθε η ώρα μου. Εγώ πλέον προχωρώ προς τον θάνατο. Εσύ, όμως, «νήφε εν πάσι», πρέπει να παραμείνεις ξάγρυπνος και πιστός, να προσέχεις τον εαυτό σου και το ποίμνιο σου ως επίσκοπος και πατέρας.
Η κοινωνία της εποχής του Παύλου –και δυστυχώς και η σημερινή– είναι εκπεσούσα από την αγάπη στο Θεό, μια κοινωνία νεοειδωλολατρίας γεμάτη φιλαργυρία, ηδονή και όλα τα είδη της κακίας. Το ανθρώπινο πρόσωπο, που είναι κατ’ εικόνα Θεού πλασμένο, έχει αλλοιωθεί. Ο Θεός μας έπλασε για την αγιότητα, λέγοντας: «Γίνεσθε ἅγιοι, ὅτι ἐγὼ ἅγιός εἰμι.» Όμως, η σύγχρονη κοινωνία έκανε την ανατροπή του Θεού, προβάλλοντας το ανθρώπινο εγώ, και παραδίδοντας τον άνθρωπο σε μια ψεύτικη σωτηρία, που οδηγεί στο ναυάγιο του λαού μας και την ακαταστασία επάνω εις την γη.
Από την άλλη πλευρά, ο Σεβασμιώτατος μίλησε για τη φωνή του Τιμίου Προδρόμου ο οποίος υπήρξε προάγγελος του Ιησού Χριστού στη ζωή μας. Την φωνή εκείνη που αντηχεί στην έρημο, καλώντας τους ανθρώπους σε μετάνοια: «Μετανοεῖτε, ἤγγικεν γὰρ ἡ βασιλεία τῶν οὐρανῶν.»
Ο Τίμιος Πρόδρομος προετοίμασε την έλευση του Χριστού, προσκαλώντας τον λαό να βαπτιστεί στον Ιορδάνη, ως ένδειξη μετάνοιας. Ο ίδιος ο Χριστός, ερχόμενος στον Πρόδρομο, λαμβάνει βάπτισμα και φέρνει το Πνεύμα το Άγιο, που εξαγιάζει τον άνθρωπο.
Ο Σεβασμιώτατος επισήμανε ότι η έρημος της εποχής του Προδρόμου είναι η πνευματική έρημος της σημερινής κοινωνίας: μια κοινωνία που ζει μέσα στη βία, την κακία και την αποξένωση από τον Θεό.
Οι άνθρωποι σήμερα έγιναν ανήμερα θηρία, για να αρπάξουν τον πλούτο ο ένας από το άλλον, και ακόμη δολοφονούν παιδικές ψυχές. Η φωνή του Προδρόμου όμως εξακολουθεί να μας καλεί και να μας λέει «Μετανοεῖτε.»
Ο Σεβασμιώτατος τόνισε ότι η μετάνοια δεν είναι επιφανειακή ή εξωτερική πράξη, αλλά βαθιά εσωτερική αλλαγή, η οποία αλλοιώνει ολόκληρο τον άνθρωπο, όταν ο ίδιος ο άνθρωπος έχει συνείδηση.
Η Εκκλησία μας υπενθυμίζει όλα τα γεγονότα της επίγειας ζωής του Χριστού για να αντιληφθούμε το ύψος της θείας οικονομίας.
Κλείνοντας, ο Σεβασμιώτατος εξέφρασε την ευχή, τα Θεοφάνεια να αποτελέσουν μια ευκαιρία πνευματικής αναγέννησης για όλους μας. Ο Μεγάλος Αγιασμός που τελέστηκε σήμερα, να αποτελεί υπενθύμιση της ανάγκης για κάθαρση και επιστροφή στον Θεό, με βαθιά πίστη και μετάνοια.
Ευχήθηκε σε όλους τους πιστούς χρόνια πολλά, ευλογημένα και αγιασμένα, υπογραμμίζοντας πως μόνο με τη χάρη του Θεού μπορούμε να πορευθούμε με ελπίδα και φως στη ζωή μας.
Το απόγευμα, στον πανηγυρικό εσπερινό τον Θεοφανείων, εστίασε στην μεγάλη εορτή της Θείας ,πιφανείας, δηλαδή την παρουσία και την αποκάλυψη της Τριαδικότητας του Θεού εν τω Ιορδάνη ποταμό, ώστε ο Κύριος μας, να διδάξει τους ανθρώπους στο κήρυγμα του Ιωάννου, για να τους οδηγήσει στη μετάνοια, και εκείνος, καθότι δεν είχε ανάγκη του βαπτίσματος της μετανοίας, διότι ήτο αναμάρτητος σε όλα, με την ανθρώπινη φύση εκτός της αμαρτίας, καταδέχεται να βαπτιστεί υπό του Ιωάννου.
Η πορεία του προς τον Ιορδάνη, ήτο απλώς παράδειγμα για να κατανοήσουμε με ποιον τρόπο μπορούσε ο καθένας μας να γίνει μέλος αργότερα του σώματος της Εκκλησίας του Κυρίου μας. Γι’ αυτό λοιπόν, και ο Πρόδρομος έλεγε, ότι «εγώ έχω ανάγκη από σού βαπτισθήναι».
Ο ίδιος ο Κύριος μας κατέβηκε για να θυσιαστεί υπέρ της του κόσμου ζωής και σωτηρίας. Κατέβηκε ως Θεός και ως άνθρωπος, για να καταστρέψει τα κλείθρα του Άδη, ελευθερώνοντας τους ανθρώπους από το δεσμά του πειρασμού και του διαβόλου.
Εκείνος λοιπόν, ο Πρόδρομος, απευθυνόμενος στους ανθρώπους οι οποίοι προσέρχονταν, έλεγε ότι «είστε τέκνα του Αβραάμ», διότι έχετε θεϊκή καταγωγή. Γιατί γνώριζαν τη διαθήκη, τη συμφωνία την οποία είχε κάνει ο ίδιος ο Θεός με τον Αβραάμ και την ευλογία που είχε δώσει στον Αβραάμ. Αλλά τους είπε, ότι «εάν τα παιδιά σας τηρήσουν αυτήν τη συμφωνία, θα ευλογηθούν». Τα παιδιά του Αβραάμ όμως αθέτησαν την εντολή του Θεού και απομακρύνθηκαν, επαναπαυόμενοι μόνο από την καταγωγή τους.
Ο Πρόδρομος τους είπε λοιπόν, ότι η καταγωγή από τον Αβραάμ δεν αρκεί, και ότι πρέπει να τηρήσουν τις εντολές του Θεού για να είναι πραγματικά ευλογημένοι.
Δεν αρκεί να λέμε ότι είμαστε Χριστιανοί και να καυχόμαστε για το όνομα του Χριστιανού. Οι Έλληνες, οι ειδωλολάτρες, που τους απάλλαξε ο Θεός από την ειδωλολατρεία, δεν είμαστε αρκούντως προσεκτικοί, και δεν φτάνει να βασιζόμαστε σε αυτήν την κληρονομιά. Δεν έχουμε το φως της θείας επιφανείας και την χάρη που προσφέρει ο Θεός στην ζωή μας.
Εμείς, καλούμαστε να κρατήσουμε την χάρη του Αγίου Πνεύματος, την σφραγίδα του Αγίου Χρίσματος που λάβαμε όταν ήρθαμε στην Εκκλησία. Αυτή τη σφραγίδα, λοιπόν, πρέπει να τηρήσουμε, να διατηρήσουμε την χάρη του Θεού και να τη χρησιμοποιούμε στην πνευματική μας ζωή.
Κλείνοντας ο Σεβασμιώτατος, τόνισε πως καθώς ξεκινάμε το νέο έτος, που για εμάς τους ανθρώπους έχει χρονικά όρια, ας προσπαθήσουμε να ανακτήσουμε το πνευματικό έδαφος που χάσαμε από τη ζωή μας. Η χάρη του Θεού και ο φωτισμός του Αγίου Πνεύματος να είναι μαζί μας και να μας καθοδηγεί.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου