ΖΩΝΤΑΝΗ ΜΕΤΑΔΟΣΗ

Translate

Παρασκευή 15 Αυγούστου 2025

Η Θεομητορική Εορτή της Κοιμήσεως της Υπεραγίας Θεοτόκου στην Κέρκυρα

     Το εσπέρας της Πέμπτης, 14 Αυγούστου 2025, ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Κερκύρας, Παξών και Διαποντίων Νήσων, κ. Νεκτάριος, χοροστάτησε στον πανηγυρικό εσπερινό της Θεομητορικής Εορτής της Κοιμήσεως της Υπεραγίας Δεσποίνης ημών Θεοτόκου και Αειπαρθένου Μαρίας στην ιστορική Ιερά Μονή Υπεραγίας Θεοτόκου Παλαιοκαστριτίσσης. Στην εν λόγω ανδρική Ιερά Μονή διαβιεί αδελφότητα υπό τον καθηγούμενο Αρχιμ. Σεβαστιανό Δροσόπουλο.

Κατά την ομιλία του, ο Σεβασμιώτατος, αναφέρθηκε στο ένδοξο γεγονός τη Κοιμήσεως της Υπεραγίας Θεοτόκου. Κατά την παράδοση, το σώμα της Παναγίας μας δεν είδε διαφθορά, καθώς μετέστη εις τους ουρανούς μετά την κοίμησή της. «Θεαρχίῳ νεύματι», οι μαθητές του Χριστού, οι Άγιοι Απόστολοι, που είχαν εξαποσταλεί να κηρύξουν το Ευαγγέλιο, συνήλθαν ώστε να κηδεύσουν το πρόσωπο της Μητέρας του Κυρίου μας Ιησού Χριστού, αφού κατά θαυμαστό τρόπο έλαβαν ειδοποίηση από τον Κύριο μας. Έτσι, «ὑπὸ νεφῶν μεταρσίως αἰρόμενοι», δηλαδή «σύννεφο θεαρχικό» τούς μάζεψε όλους από τα πέρατα της γης μπροστά στη νεκρική κλίνη και προσεκύνησαν το σεπτόν λείψανο της Υπεραγίας Θεοτόκου, ενώ μεταξύ αυτών ήταν και οι Άγιος Διονύσιος ο Αεροπαγίτης, ο Άγιος Ιερόθεος Επίσκοπος Αθηνών και ο Απόστολος Παύλος.

Μόνον ο Απόστολος Θωμάς καθυστέρησε κατά Θεία Οικονομία να μεταφερθεί και όταν έφθασε, είδε την Παναγία μας μεταστάσα εις τον ουρανό, ενώ τού έδωσε και ως πειστήριο της Θεία Εσθήτα, δηλαδή την Αγία Ζώνη της. Για αυτόν το λόγο, δεν εορτάζουμε θάνατο αλλά μετάσταση «εκ των προσκαίρων εις τα αιώνια». Πανηγυρίζουμε διότι η Παναγία μας πλέον βρίσκεται στη σωτηρία, στον Παράδεισον. Διότι, όλοι οι Άγιοι όπως και εμείς θα λάβουμε την κρίση κατά τη Δευτέρα Παρουσία, όμως, η Παναγίας μας, σύμφωνα με τη διδασκαλία του Αγίου Ιωάννου του Δαμασκηνού έχει ήδη κριθεί, καθώς έλαβε στα σπλάχνα της το πυρ της θεότητος. Για αυτό, οι Πατέρες, οι μοναχοί και οι μοναχές έχουν την Παναγία ως στήριγμα και προστασία στη ζωή τους. 

Μάλιστα, στο Άγιον Όρος αναφέρεται δοξολογικά σε ένα όμορφο τροπάριο «Χαίροις μετὰ Θεὸν ἡ Θεός, τὰ δευτερεία τῆς Τριάδος ἡ ἔχουσα». Δεν είναι Θεός η Παναγία μας. Είναι μητέρα όπως όλες οι άλλες γυναίκες. Ήτο όμως προορισμένη από τον ίδιο το Θεό και οδηγήθηκε από τους γονείς της στο Ναό, προσευχόμενη και υπήκοη στο θέλημα του Θεού. Είχε φόβο Θεού και για αυτό την επισκίασε η χάρις του Θεού κατά τον Ευαγγελισμό και συνεργάστηκε μαζί Του για να γίνει η Μητέρα του Θεού και να ενανθρωπίσει το Λόγο του Θεού. Εκείνος, στη συνέχεια, με τη σταυρική του θυσία χάρισε την ανάσταση, τη ζωή της αιωνιότητος και της αφέσεως σε όλη την ανθρωπότητα. Για αυτό, όταν προσευχόμαστε στην Παναγία μας, λέμε με πολύ οικειότητα, «Υπεραγία Θεοτόκε σώσον ημάς». Δεν σώζει η Παναγία μας. Μόνον ο Θεός σώζει, ο Ιησούς Χριστός, αλλά η αγάπη μας και ο σεβασμός μας στο πρόσωπο της Υπεραγίας Θεοτόκου που γνωρίζουμε ότι και Εκείνη συνεργάστηκε για τη σωτηρία του ανθρωπίνου γένους, μάς ωθεί να ζητήσουμε τη σωτηρία μας και από την Παναγία μας. 

Αυτό είναι το «θεομητορικό Πάσχα» που γιορτάζει ολόκληρη η Ορθόδοξη Εκκλησία και σπεύδουν οι άνθρωποι στα μοναστήρια για να προσκυνήσουν καθώς εκεί ιδιαίτερα τιμάται το πρόσωπο της Υπεραγίας Θεοτόκου. Επίσης, ακόμη και όλες οι ενορίες τιμούν ιδιαίτερα την Παναγία ενώ εμείς, ως ορθόδοξοι Χριστιανοί, γνωρίζουμε όλα όσα οφείλουμε σε Εκείνη. Δεν αρκεί όμως μόνον αυτό. Χρειάζεται να αντιγράψουμε την πίστη της, την υπακοή της και την καθαρότητα της ζωής της. Τότε, η χάρις του Θεού με τις πρεσβείες της θα επισκιάσει και τη δική μας ζωή. 

Στο τέλος, ο κ. Νεκτάριος ευχήθηκε Χρόνια Πολλά σε όλους και η κραταιά σκέπη της Παναγίας μας να σκεπάζει και να ευλογεί άπαντες.


Την Παρασκευή, 15 Αυγούστου 2025, εορτή της Κοιμήσεως της Υπεραγίας Δεσποίνης ημών Θεοτόκου και Αειπαρθένου Μαρίας, ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Κερκύρας, Παξών και Διαποντίων Νήσων, κ. Νεκτάριος, λειτούργησε και ομίλησε στον πανηγυρίζοντα Ιερό Μητροπολιτικό Ναό Υπεραγίας Θεοτόκου Σπηλαιωτίσσης στο ιστορικό κέντρο της πόλεως της Κέρκυρας. Μαζί με το Σεβασμιώτατο συλλειτούργησαν ο Ιεροκήρυκας του Ιερού Μητροπολιτικού Ναού, Αρχιμ. Δοσίθεος Παπαμήτρος, ο προϊστάμενος του Ναού και Αρχιερατικός Επίτροπος Βόρειας Κέρκυρας, Πρωτ. Σπυρίδων Προβατάς, καθώς και οι Διάκονοί του, π. Ευσέβιος Πανδής και π. Σπυρίδων Πηγής.  

Κατά την ομιλία του, απευθυνόμενος στο πολυπληθές εκκλησίασμα, ο Σεβασμιώτατος ομίλησε αναφορικά με την πάνσεπτο Κοίμηση και Μετάσταση της Υπεραγίας Θεοτόκου. Για την Εκκλησία, το εν λόγω γεγονός αποτελεί μεγάλη χαρά καθώς το σώμα της Παναγίας μας δεν υπέστη τη φυσική διαφθορά που υφίστανται τα σώματα των υπόλοιπων κεκοιμημένων ανθρώπων καθώς μετέστη εις τον ουρανόν. Αυτό ήταν φυσικό, καθώς ως Μητέρα της Ζωής εχάρησε ολόκληρη την ανθρώπινη φύση, πλην της αμαρτίας, στον Υιό και Λόγο του Θεού, ώστε να πραγματοποιηθεί το προαιώνιο σχέδιο της Θείας Οικονομίας και να συντελεστεί η σωτηρία του ανθρώπου. Συνεπώς δε θα μπορούσε το ιερό σώμα της Παναγίας μας να υποστεί τη φθορά του τάφου. Όπως ο Κύριός μας ανελήφθη μετά της ανθρωπίνης φύσεως εις τον ουρανόν και παρεδρεύει εις τα δεξιά του πατρός, κατ’ αυτόν τον τρόπο και κατ’ οικονομία, ο Ίδιος παρέλαβε την ψυχήν της Παναγίας μας και τη μετάσταση του σώματός της. 

Έκτοτε, η Υπεραγία Θεοτόκος βρίσκεται στον παράδεισο ενώ κατά την διδασκαλία της Εκκλησίας μας δε θα κριθεί στη Δευτέρα Παρουσία όπως θα κριθούμε άπαντες, ακόμη και οι Άγιοι. Η Παναγία μας εκρίθη καθώς έλαβε το «πυρ τη θεότητος» μέσα εις τα σπλάχνα της. Μπορεί η Αγία Γραφή να μην διασώζει πολλά για το Θεομητορικό Πρόσωπο, όμως η παράδοση της Εκκλησία μας και οι ίδιοι οι Άγιοι Απόστολοι είναι εκείνοι οι οποίοι διεκήρυξαν ακριβώς τη μετάσταση του σώματος της Παναγίας μας. Οι Πατέρες σχολιάζουν πως στο πρόσωπο της Παναγίας μας υπάρχει ό,τι το ιερότερον. Μάλιστα, ο Άγιος Ιωάννης ο Δαμασκηνός σχολιάζει «Οὐδὲν καινότερον μυστήριον» υπάρχει παρά εις το πρόσωπον της Παναγίας μας. Δηλαδή, το πιο καινούριο, το νεότερο μυστήριο που εκτυλίχθηκε στο πρόσωπο της Υπεραγίας Θεοτόκου δεν είναι άλλο παρά η ενανθρώπιση του Υιού και Λόγου του Θεού, του δευτέρου προσώπου της Αγίας Τριάδος. Ο ίδιος πάλι λέγει πως ο Λόγος του Θεού έλαβε ανθρώπινη μορφή και σήμερα, ο Απόστολος Παύλος, στην αποστολική περικοπή της εορτής, διδάσκει στους Φιλιππησίους ότι «ἑαυτὸν ἐκένωσε μορφὴν δούλου λαβών». Αυτό σημαίνει ότι έπρεπε να λάβει τη δική μας ανθρώπινη μορφή ώστε να συντελεστεί το μυστήριο της σωτηρίας μας. Έτσι, μάς έδωσε τη δυνατότητα της σωτηρίας και του αγιασμού μέσα από την ανάληψη της ανθρώπινης φύσης. Η Παναγία μας δεν είναι απλώς Αγία ή μία απλή γυναίκα όπως όλες οι γυναίκες. Ήταν προορισμένη να διαδραματίσει αυτόν τον κομβικό ρόλο στο μυστήριο της Θείας Οικονομίας. Σε άλλη επιστολή, ο Απόστολος Παύλος λέγει «οὓς δὲ προώρισεν, τούτους καὶ ἐκάλεσεν» (Ρμ, 8, 30). Ομιλεί επομένως περί του προορισμού. Έτσι, η Παναγία μας είχε προοριστεί από το Θεό ώστε να γίνει η Μητέρα του Θεού και να συντελεστεί το μυστήριο της σωτηρίας μας. 

Σήμερα, η Αγία μας Εκκλησία, πανηγυρίζει και λέγει «Αἱ γενεαὶ πᾶσαι, μακαρίζομέν σε, τὴν μόνην Θεοτόκον». Μπορεί πολλοί την Παναγία μας να την λοιδόρησαν και πολλοί αιρετικοί να την κατεφρόνησαν, όμως, όλες αυτές οι αιρετικές δοξασίες κατερρίφθησαν καθώς γέννησε τον σεσαρκωμένον Θεόν Λόγον, αυτόν τον οποίο δημιούργησε τα πάντα συμπεριλαμβανομένου και της ανθρωπότητας. Όμως, η ανθρωπότητα εξέπεσε εν τω προσώπω του Αδάμ και της Εύας και για αυτό ο Λόγος του Θεού, δι’ αυτού του υπερφυούς τρόπου, ήλθε να την καθαρίσει και να την ανακαινίσει. Εκείνος μάς δημιούργησε, Εκείνος μας αναγέννησε ξανά εν τω προσώπω της Παναγίας μας. Έτσι, ενώ η Υπεραγία Θεοτόκος είναι ένας απλός άνθρωπος, είναι χαριτωμένη εν Αγίω Πνεύματι, τόσο από την ώρα του Ευαγγελισμού, όσο και εξ’ αρχής που εισήλθε εις τα Άγια των Αγίων, προσευχόμενη και υπήκοη εις το θέλημα του Θεού. Είχε την ταπείνωση και ήλκυσε τη χάρη του Θεού στη ζωή της. Αυτό ακριβώς το πρόσωπο εορτάζει και προβάλει σήμερα η Αγία μας Εκκλησία. Ποιος είναι εκείνος ο Ορθόδοξος Χριστιανός που δε γονατίζει μπροστά στο Θεομητορικό Πρόσωπο; Ποιος πιστός δε συγκινείται και δε βλέπει την Παναγία μας τόσο ως Μητέρα του Θεού, όσο και ως δική του μητέρα; Η Παναγία μας είναι η μεσίτρια των πάντων. Είναι Εκείνη η οποία ίσταται μεταξύ ουρανού και γης. Είναι η Πλατυτέρα των Ουρανών. Είναι η Κλίμαξ δια της οποίας καθένας μπορεί να ανέβει στον ουρανό. Αυτήν λοιπόν, η Αγία μας Εκκλησία μάς καλεί να την προσκυνήσουμε, να τη δοξολογήσουμε και να την ευχαριστήσουμε. 

Όμως, είμαστε επιλήσμονες όλων αυτών των δωρεών της Παναγίας μας στον κόσμο. Έτσι, υπάρχουν ακόμη και σήμερα υβριστές στο πρόσωπο της Παναγίας μας, όπως κάποτε υπήρχαν αυτοί που κήρυτταν αιρετικές δοξασίες για το πρόσωπό Της. Σήμερα, η ύβρις συντελείται μεταξύ άλλων και μέσω της υποτιθέμενης τέχνης και των βλάσφημων γελοιογραφιών από κάποιον αμφιλεγόμενο ζωγράφο, με την ανοχή του Υπουργείου Πολιτισμού και της κυβέρνησης. Αυτά τα αναίσχυντα έργα εκτίθενται στη Δημόσια Πινακοθήκη, δηλαδή σε έναν δημόσιο χώρο που έχουμε δικαίωμα άπαντες. Έτσι, συνεχίζεται αυτή η ύβρις της Παναγίας μας και του Θεού. Δυστυχώς, εμείς είμαστε εκείνοι οι οποίοι αποδεχόμαστε άνευ διαμαρτυρίας αυτές τις βλάσφημες και υβριστικές καταστάσεις και εκφράσεις. Για αυτό λοιπόν, πρέπει ο καθένας μας να κατανοήσει την ιερότητα του προσώπου της Παναγίας μας και τη θέση της στην καρδιά μας και στην Αγία μας Εκκλησία. Έτσι, χρειάζεται να αντιταχθούμε σε όλες αυτές τις εκδηλώσεις της κοινωνία μας η οποία και παραπαίει.

Στο τέλος, ο κ. Νεκτάριος ευχήθηκε χρόνια πολλά σε όλους και ιδιαίτερα στους εορτάζοντας το πρόσωπον της Παναγίας μας. 





















Δεν υπάρχουν σχόλια: